Rozhodli jste se, že se pustíte do prodeje nemovitosti takzvaně na vlastní pěst? Připravili jsme si pro vás přehledného průvodce, který vás provede základními kroky prodeje nemovitosti. Dozvíte se, jak připravit nemovitost na prodej i to, s čím vším je třeba počítat poté, co se najde zájemce o koupi.
12. 08. 2024 | Hana Knopfová
Rozhodli jste se, že se pustíte do prodeje nemovitosti takzvaně na vlastní pěst? Připravili jsme si pro vás přehledného průvodce, který vás provede základními kroky prodeje nemovitosti. Dozvíte se, jak připravit nemovitost na prodej i to, s čím vším je třeba počítat poté, co se najde zájemce o koupi.
Prvním krokem prodeje nemovitosti by mělo být zamyšlení nad tím, co vlastně od prodeje očekáváte, k tomu vám může pomoci zodpovězení následujících otázek:
· Jaké jsou vaše cíle při prodeji nemovitosti (rychlý prodej, maximální výnos apod.)?
· Jaká je aktuální tržní hodnota nemovitosti a jak ji zjistím?
· Jaké náklady jsou spojené s prodejem nemovitosti?
· Je nemovitost právně v pořádku (kolaudace, věcná břemena, právní spory apod.)?
· Jaký je technický stav nemovitosti?
· Vyžaduje nemovitost opravy před prodejem?
· Jak budu postupovat při vyjednávání se zájemci?
Jakmile si zodpovíte tyto otázky, budete mít jasnější představu o tom, jak by měl prodej nemovitosti probíhat.
Klíčovým faktorem úspěšného prodeje nemovitosti je nastavení optimální ceny. Ta by měla být co nejvyšší, ale zároveň by neměla být natolik vysoká, aby odradila potenciální zájemce. Ideální také není nastavit příliš vysokou cenu a postupně ji snižovat, opakované snižování ceny totiž může vyvolávat v zájemcích o koupi nedůvěru. V případě prodeje svépomocí majitelé nemovitosti nejčastěji přistupují k tomu, že cenu určují na základě obdobných nemovitostí ve svém okolí.
Prodejní cenu nemovitosti může výrazně zvýšit správná příprava na prodej. Ta by měla v první řadě zahrnovat úpravy a opravy exteriéru i interiéru (vymalování domu nebo bytu, oprava padající omítky, úklid nemovitosti, posekání trávníku, homestaging apod.). Zásadní roli hraje i samotný inzerát, jehož atraktivitu může zvýšit následující:
· Profesionální fotografie,
· text inzerátu, který vyzdvihuje přednosti nemovitosti,
· půdorysy a plány domu nebo bytu,
· virtuální prohlídka nemovitostí,
· videoprohlídka,
· dronové záběry
· web nemovitosti.
Pokud bychom se zaměřili na byty v Praze, zjistili bychom, že jen na portálu sreality.cz je aktuálně více než 4 000 inzerátů nabízejících byty v hlavním městě. V případě měst s vysokou konkurencí je tedy třeba dokázat zaujmout. Mnohdy je tak nutné inzerát sdílet hned na několika realitních serverech, využít PPC kampaně, propagovat nemovitost prostřednictvím sociálních sítí nebo prodej propagovat lokálně.
V případě nemovitostí v žádaných lokalitách se na jeden inzerát mohou ozvat i desítky zájemců. Je proto třeba si na prohlídky vyčlenit dostatek času. Počítejte s tím, že jedna prohlídka zabere zhruba 1 až 2 hodiny. Řada zájemců navíc vyžaduje opakované návštěvy nemovitosti. Na prohlídky byste se měli vždy dobře připravit, měli byste dokonale znát stav nemovitosti a mít v malíčku vyjednávací techniky, abyste nemovitost zbytečně neprodali se slevou, a nepřišli tak o peníze.
Myslete na to, že prodej nemovitosti je během na dlouhou trať a prodej může trvat i rok a déle. I přesto, že zájemce projeví zájem o koupi, bohužel to neznamená, že máte vyhráno. Prodej může překazit například banka, která neschválí žádost o hypotéku. Nalezením kupce navíc celý proces nekončí. Čeká vás vyřízení veškeré potřebné smluvní dokumentace, jako je rezervační smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, kupní smlouva, zástavní smlouva, smlouva o úschově a konečný přepis nemovitosti.
I poté, co podepíšete kupní smlouvu, a peníze vám přijdou na účet, proces prodeje nemovitosti pokračuje v podobě poměrně náročné administrativy, která spočívá v předání dokumentace k nemovitosti, předání nemovitosti, přepisu energií a dodavatelů služeb a podání daňového přiznání.
Výše uvedené řádky jsou důkazem toho, že je prodej nemovitosti spojený s celou řadou povinností, které jsou náročné nejen na váš čas, ale jsou také spojeny s množstvím finančních nákladů. Kromě toho prodej nemovitosti mnohdy vyžaduje i určité zkušenosti s různými stádii prodeje nemovitosti, jako je například marketing nebo umění vyjednávání. Jak se těchto povinností a starostí zbavit? Tím, že prodej svěříte do rukou realitní kanceláři, která se o vše postará za vás a mnohdy také dokáže navýšit výslednou prodejní cenu a zkrátit čas prodeje.