Asi vás ani nepřekvapí, že nejčastějším požadavkem lidí spojeným s prodejem nemovitosti je získat za nemovitost co nejvyšší možnou cenu. Nemalé procento lidí však od prodeje vyžaduje i to, aby se nemovitost prodala rychle. Co udělat proto, abyste co nejrychleji našli vhodného kupce a měli peníze co nejdříve k dispozici?
29. 06. 2024 | Hana Knopfová
Asi vás ani nepřekvapí, že nejčastějším požadavkem lidí spojeným s prodejem nemovitosti je získat za nemovitost co nejvyšší možnou cenu. Nemalé procento lidí však od prodeje vyžaduje i to, aby se nemovitost prodala rychle. Co udělat proto, abyste co nejrychleji našli vhodného kupce a měli peníze co nejdříve k dispozici?
Nejdříve se pojďme podívat na to, jaká je aktuální situace na trhu s nemovitostmi a co o době prodeje bytů, domů a pozemků říkají statistiky. Podle průzkumů zveřejněných serverem hyponamiru.cz z druhé poloviny roku 2023 se doba prodeje nemovitostí zkracuje. Statistiky ukazují, že nového majitele najdou dvě třetiny nemovitostí už do šesti měsíců. Do dvou měsíců se podaří prodat 22,2 % nemovitostí, do půl roku 66,7 % a do roka 11,1 %. Jaká další zajímavá data vyplynula ze statistik?
· zájemci o nemovitost mají největší zájem o novostavby (66,7 %), o starší stavby se zajímá 33,3 % z nich,
· dlouhodobě nejžádanější jsou byty ve městech (55 % kupujících) následované byty na vesnici (33,3 %), rodinný dům ve městě poptává zhruba 10 % zájemců,
· zhruba ve 44 % se o jednu nemovitost uchází 5 až 9 potenciálních zájemců,
· největší zájem ze strany kupujících je o nemovitosti od 3 do 4 milionů (22,2 %), od 4 do 5 milionů (22,2 %) a od 5 do 6 milionů (22,2 %),
· nákup nemovitosti řeší 55,6 % zájemců vlastními finančními prostředky a 33,3 % hypotečním úvěrem,
· nemovitosti nejčastěji kupují mladé rodiny či páry okolo 30 let (66,7 %) následované rodinami a páry ve věku okolo 50 let (33,3 %).
Pokud přemýšlíte nad tím, jestli je právě nyní ideální doba pro prodej vaší nemovitosti, máme pro vás dobrou zprávu. Vzhledem k pozvolnému snižování úrokových sazeb došlo ke zvýšení zájmu o vlastní, případě investiční nemovitost. Prodávající si tak mohou zájemce více vybírat a případně i navýšit cenu. Podle statistických údajů České národní banky v březnu 2024 banky poskytly hypoteční úvěry v celkovém objemu 16,4 miliard korun. Jedná se tak o jeden z nejlepších výsledků za poslední dva roky.
Jak už jsme nastínili v rámci statistik prodeje nemovitostí výše, dlouhodobě největší zájem je mezi lidmi o koupi bytu. V roce 2023 byly celonárodně nejžádanější byty s dispozicí 2+1 nebo 2+kk. Byty o této dispozici tvořily 44 % všech ukončených nabídek. V roce 2023 dosáhl počet prodaných bytů 55 180 a domů 34 769, což bylo nejméně od roku 2015. Průzkumy ze začátku roku 2024 však ukazují, že zájem o nemovitosti významně roste. Kromě bytů je zvýšený zájem i o pozemky a domy, naopak dochází k poklesu zájmu o rekreační objekty.
Na rychlost prodeje nemovitosti má vliv nejen to, o jakou nemovitost se jedná a kde se nachází, ale také to, jak a kde ji budete prezentovat. Základem úspěšného a rychlého prodeje bytu, domu, pozemku i chaty nebo chalupy je správě stanovená cena, kvalitní příprava na prodej a následná propagace nemovitosti.
Jedním z nejdůležitějších kroků při prodeji nemovitosti je její příprava na prodej. Platí, že čím je inzerát atraktivnější, tím více zájemců se pravděpodobně ozve. Ruku v ruce s vyšším počtem zájemců jde samozřejmě vyšší pravděpodobnost rychlého prodeje. Atraktivitu nemovitosti dokážou zvýšit profesionální fotografie, vizualizace, videoprohlídka, virtuální prohlídka a také homestaging. Podcenit byste rozhodně neměli ani samotný text inzerátu.
Pro úspěšný prodej je samozřejmě klíčová i správně stanovená cena. Pokud nastavíte cenu příliš vysoko, nebude o ni zájem a následné snižování ceny může vzbuzovat dojem, že je s nemovitostí něco v nepořádku. Na druhou stranu se můžete příliš nízkou cenou připravit o nemalé peníze, které se mnohdy pohybují v řádu stovek tisíců korun.
Aby se zájemci o vámi nabízené nemovitosti dozvěděli, musí jít vidět. Základem je, aby byl váš inzerát umístěný na největších realitních serverech. K úspěšnému prodeji však mohou přispět i sociální sítě, PPC reklama nebo vlastní webová prezentace nemovitosti. Prodej může pochopitelně znatelně urychlit i databáze kupujících, kterou mají některé realitní kanceláře.
Jednou z nejefektivnějších cest, jak nemovitost prodat rychle a bez starostí, je oslovení některé z realitních kanceláří, které mají s prodejem nemovitostí bohaté zkušenosti. Díky realitní kanceláři vám odpadne nutnost zajistit profesionální fotografie a text inzerátu a také platit nemalé peníze za propagaci na realitních serverech. Navíc za vás realitní kancelář vyřídí i všechny právní požadavky. Dobrý makléř se také hned nesmíří s nižší cenou a díky vyjednávacím schopnostem mnohdy dokáže cenu ještě navýšit.
Existuje několik kroků, ke kterým byste měli přistoupit v případě, že nemovitost nabízíte už dlouho a bez úspěchu. Pokud prodáváte nemovitost sami, přímo se nabízí oslovit realitní kancelář. Pomoci může také vylepšení prezentace nemovitosti, investice do přípravy nemovitosti nebo snížení ceny.
V případě, že nemáte dostatek zkušeností se stanovováním ceny nemovitostí, profesionálním focením nemovitostí, psaním inzerátů a vyřizováním právních záležitostí, doporučujeme prodej nemovitosti svěřit do rukou realitní kanceláře. Získáte díky tomu jistotu, že váš inzerát bude působit profesionálně a vy prodáte nemovitost za nejlepší cenu v nejkratším čase.